8-عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت شده اعم از تحریر شده و نانویس. 1- در صورتی که دفاتر ارائه شده نزد مراجع ذیربط به ثبت نرسیده باشد یا فاقد یک یا چند برگ باشد. مفاد این حکم درموارد درخواست صدور صورتحساب از سوی خریدار جاری نمی¬باشد، رعایت ساختار صورت-حساب موضوع این ماده برای اینگونه صورت¬حساب¬ها الزامی نمی¬باشد. تبصره 3- مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل بر اساس فعالیت مودی در سال قبل می¬باشد. دوستان عزیز ، آنچه در دفاتر روزنامه باید توجه اکید کنید….. در صورتی که یک یا چند جلد از دفاتر امضاء پلمپ و ثبت شده نانویس ارائه نشده باشد.
اگر مودی، نسبت به تراشیدن یا پاک کردن مندرجات دفاتر اقدام کند، به طوری که سوء استفاده وی احراز شود، مستوجب رد این مدارک قانونی خواهد بود. فرد ثبت کننده دفاتر قانونی باید مفهوم بدهکار و بستانکار را کامل بداند. تهیه دفاتر قانونی نیازمند نکات تحریری، نگارشی و قوانین خاص خود بوده که در صورت عدم رعایت هریک از این نکات، کل دفتر پذیرفته نخواهد شد. سازمان امور مالیاتی کشور همواره از پیشنهادات و انتقادات سازنده شما مودیان گرامی استقبال می نماید. کلیه حقوق این سامانه برای سازمان امور مالیاتی کشور محفوظ می باشد.
اگر در زمان ثبت ، تمام یا بخشی از یک فعالیت رویداد مالی در میان سطور کاغذ درج شود، مورد پذیرش اداره دارایی نخواهد بود و موجبات رد دفاتر را فراهم می کند. تبصره 1 در این رابطه ذکر می کند که سازمان می تواند تمام یا برخی از مودیان موضوع این آیین نامه را طبق اعلام کتبی به مودی ذی ربط حد اکثر تا شش ماه پس از پایان پیگیری ثبت تغییرات شرکت هر سال مالیاتی جهت اجرا از ابتدای سال مالی بعد به صدور صورت حساب نوع سوم از ابتدای سال مالیاتی بعد مکلف نماید. مودیان برای استفاده از سیستم الکترونیکی (نرم افزار) جهت ثبت رویداد های مالی خود، مکلفند از نر افزار های مورد قبول که دارای ویژگیها، معیارها و ضوابط اعلامی سازمان امور مالیاتی باشد استفاده نمایند.
ثبت رویدادهای مالی در دفاتر پلمپ جدید به دلیل اتمام صفحات دفاتر قانونی ، با رعایت مقرران ماده شانزده آیین نامه اجرایی تحریر دفاتر قانونی ، مجاز خواهد بود. نکته اولی که مودیان محترم مالیاتی درباره تنظیم دفاتر قانونی مربوط به هر سال مالی بایستی بدانند، پلمپ دفاتر قانونی روزنامه و کل توسط اداره ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه است. هیچ دفتری در صورتی که پلمپ قانونی و مهر و امضا و تاریخ و شماره ثبت نداشته باشد، حتی اگر اصول حسابداری و آیین نامه تحریر دفاتر قانونی در آن رعایت شده باشد، مورد قبول نخواهد بود. براساس آییننامه نحوه تنظیم و تحریر دفاتر قانونی پلمپشده، اگر رویدادهای مالی سازمان به ترتیب ثبت نشوند و تقدم و تاخر نداشته باشند، فرآیند بررسی بهوسیله ممیزان مالیاتی را دچار مشکل میکند. به همین علت عدم رعایت آن باعث رد دفاتر قانونی مودیان میشود.
همانند مورد قبل، طبق ماده 20 آییننامه تحریر دفاتر، محو کردن مندرجات دفاتر قانونی با جوهر که باعث تغییر یا محو مندرجات دفتر شود، موجب رد دفاتر قانونی میشود. در ماده 20 آییننامه تحریر دفاتر قانونی، به نحوه تنظیم و نگهداری دفاتر قانونی اشاره شده است. همچنین دلایل رد دفاتر قانونی نیز در این ماده قانون آورده شده است. اگر دفاتر پلمپ شده قانونی شما که دفاتر ابرازی است، با توجه به مطالب این گفتار و مستند به موارد ثبت برند آیین نامه تنظیم دفاتر قانونی، مورد تایید ممیز و سرممیز مالیاتی قرار نگرفته و غیر قابل رسیدگی، تشخیص داده شود یا به دلیل عدم رعایت موازین قانونی و استاندارد های حسابداری، مورد قبول نباشد. مردود خواهد بود و ممیز مالیاتی بایستی مراتب را با ذکر دلیل به صورت مکتوب به مودی ابلاغ کند و به هیات مربوطه ظرف ۳۰ روز، ارجاع دهد. از دیگر مصداق های رد دفاتر قانونی شرکت ها، عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی و پولی در آن است.
- خالی گذاشتن صفحات سفید بین قسمتهایی که رویدادهای مالی ثبت شده است.
- 1- صورتحساب نوع اول باید دارای شماره سریال چاپی یا ماشینی حسب مورد، تاریخ و حداقل در برگیرنده اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.
- اگر شرکت یا موسسه شما تازه تاسیس شده است٬ تاخیر در ثبت دفتری هزینه ها تا ۳۰ روز از زمان ثبت شرکت مجاز است.
- بعداز پرداخت کار ثبت وپلمپ دفاتر پایان میپذیرد.پس از تکمیل این مراحل منتظرارسال دفاتر از اداره ثبت شرکتها توسط اداره پست باشید.
- اگر اقلام درآمدی و هزینه ای و خرید و فروش و درامد و خرید و فروش دارایی قابل استهلاک هم مستند به مدارک باشد٬ پس از ثبت موارد در دفاتر مشاغل٫ مستندات به ترتیب شماره ردیف دفتر نگهداری شود.
تا ده درصد مالیات متعلق در صورتی که ده درصد مزبور از یکصد هزار ریال بیشتر باشد – تا یکصد هزار ریال در صورتی که ده درصد مالیات متعلق برابر یا کمتر از بکصد هزار ریال باشد – تا یکصد هزار ریال در صورت عدم شمول مالیات . اگر مندرجات دفاتر جهت سوء استفاده و جعل، تراشیده، پاک و یا محود شده باشد. اگر مندرجات دفاتر با هدف جعل یا سوء استفاده پاک یا تراشیده شده باشد. علامت تجاری و یا برند، اسم، اصطلاح، نشانه، طرح ثبت شرکت و یا ترکیبی از آن ها می باشد و برای معرفی کالا و خدمات فروشنده و تمایز آن نسبت به محصولات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. چه شرکتی را ثبت کنیم؟ شرکت سهامی خاص بهتر است یا تعاونی؟ خوب است قبل از هر تصمیمی برای ثبت شرکتتان، با مقایسه شرکت تعاونی و شرکت سهامی خاص، از تفاوتها و نقاط مشترک این دو نوع مؤسسه آگاه شوید،… در ضمن در خبرنامه عضو شوید تا جدیدترین اطلاعات از همین طریق برای شما ایمیل شود.
اگر تمامی صفحه در دفتر روزنامه و یا بخشی از یک صفحه بیش از حد سفید مانده باشد. در صورتی که چند فعالیت مالی به شرط احراز در دفاتر ثبت نشده باشد. ناشی از تقدم و تأخر ثبت حسابها باشد که در اینصورت موجب رد دفتر نیست. قبل از ثبت یک شرکت کامپیوتری و فعالیت در زمینه های مربوط به این کار، می بایست که از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، مجوز مربوطه را دریافت کنید. اگر برایتان امکان دارد در مورد تحریر دفاتر به صورت ماهانه و ضوابط و مقررات آن توضیحاتی بفرمایید .
دفتر کل به هر حساب صفحه ای جداگانه را اختصاص می دهد و تمامی اطلاعات مربوط به آن حساب و اقلام بستانکار و بدهکار باید تنها در آن ثبت شود ، بنابراین شما می توانید در آن به اطلاعات حساب ها به تفکیک دسترسی داشته باشید . این دفتر نیز مانند دفاتر روزنامه شامل ستون های شماره سند ، تاریخ ، شرح ، بدهکار ، بستانکار و مانده برای هر حساب می باشد . تمای اطلاعات دفتر روزنامه باید تا پایان هر ماه و یا نهایتاً تا روز ۱۵ ماه بعد به دفتر کل منتقل شود . شما به راحتی می توانید با یک جمع و تفریق ساده مانده هر حساب را مشخص کنید و آن را در ستون تتشخیص مرقوم فرمایید . شرکت حسابداری بیان میدارد تحریر دفاتر قانونی و تجزیه تحلیل های مالی باید توسط یک حسابدار ماهرانجام شود . چرا که بین حسابداری و دفتر نویسی تفاوت وجود دارد در زمانی که یک دفترداردرحال تحریر دفاتر قانونی میباشد لازم است یک فرد حسابدار اورا همراهی کند و تجزیه تحلیل های مالی را انجام دهد زیرا یک دفتردار فقط مسئول دفتر نویسی است و نمیتواند رویداد های مالی را تجزیه تحلیل کند.
طبق ماده ۹ قانون تجارت، لازم است سالانه، تجار به صورت جامع، کلیه دارایی های خود را در دفتر دارایی ثبت و ضبط نمایند. کارکرد دفتر دارایی، با توجه به وجود ترازنامه ها، کمتر از قبل شده است. درصورتی که شرکت ها و یا افراد از کسانی که خدمات حسابداری را برای آن ها انجام می دهند ، درخواست کنند تا حساب های دفتر کل به صورت جداگانه نگهداری شود ، شرکت مربوطه و یا حتی حسابدار شرکت می تواند از دفاتر معین به این منظور استفاده کند . در واقع کاربرد اصلی دفاتر معین استخراج دقیق و جزئی اطلاعات از دفتر کل می باشد .
ثبت یک فعالیت در حاشیه
بنابراین دفاتر روزنامه، کل و دارایی و همچنین هر دفتری که داشتن آن را وزارت دادگستری الزامی دانسته، باید قبل از نوشتن هر چیزی در آن، به وسیله نمایندگان اداره کل ثبت، مهر و پلمب شود. توجه داشته باشید که بر اساس ماده دویست و هشتم قانون تجارت، همه شخصیت های حقوقی و شرکت های منحله تا ختم موضوع تصفیه، به قوت خود باقی می باشد، بنابراین اخذ دفاتر قانونی الزامی خواهد بود. اگر در بخشی از دفاتر، فضای سفیدی به منظور ثبت تراز افتتاحی موجود باشد، موجب رد این اسناد قانونی نمی شود. اگر دفاتر ارائه شده به اداره دارایی، به هر نحوی از پلمپ خارج شود، موجب رد خواهد شود. همه مودیان موظف هستند که روش کار با سیستم های نرم افزاری حسابداری خود را در اختیار ممیزان قرار دهند.
طبق ماده ninety five آییننامه اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم، رد دفاتر قانونی بهخاطر تاخیر تحریرات زمانی رخ میدهد که تحریر دفتر روزنامه بیش از 15 روز و تحریر دفتر کل و دفتر مشاغل با تاخیر بیش از حد مجاز آییننامه باشد. در صورتی که صاحبان کسب و کار از ماشین ها و برنامه های الکترونیکی برای ثبت دفاتر استفاده میکنند عدم ارائه آیین نامه و دستور العمل کار با ماشین و نحوه کار با نرم افزار مالی در مهلت مقرر نیز باعث رد دفاتر قانونی میشود. بنابراین مودیان باید توجه داشته باشند در ثبت دفتر روزنامه و دفتر کل و به طور کلی دفاتر قانونی و اسناد مالی خود دقت کافی را به عمل آورده برای اطلاع از جزییات و تکالیف خود در این خصوص میتوانند با موسسات خدمات حسابداری و حسابرسی مشورت کرده تا مشمول جریمه نگردند . موسسه خدمات مالی محاسبان تلاشگر خبره با سالها تجربه در خصوص مشاوره مالیاتی و امور مالی و حسابرسی و حسابداری امادگی هر گونه همکاری با صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی را دارد . طبق تبصره ماده دهم آئین نامه تنظیم و تحریر دفاتر قانونی، هر اشتباه حسابی در ثبت عملیات رخ دهد، اگر در اثنای عملیات سال مربوطه مورد توجه واقع و به اصلاح آن در دفاتر، اقدام شود و مستند آن نیز ارائه شود، به اعتبار دفاتر پلمپ شده، خللی وارد نخواهد شد.
بخشودگی جرایم رد دفاتر قانونی
برای پلمپ دفاتر قانونی باید باید به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کنند. این کار باید قبل از پایان سال باشد، اشخاص حقیقی موظف هستند برای پلمپ دفاتر سال بعد، قبل از پایان سال مالی اقدام کنند تا برای ثبت رویدادهای مالی در دفاتر قانونی درسال آینده آماده باشند. مواردی که باعث رد دفاتر قانونی میشود، زیادند اما مودیان مالیاتی بهتر است با ثبت دقیق و صحیح اطلاعات در دفاتر قانونی، خود را از عواقب رد دفاتر قانونی دورنگه دارند. کارهایی مانند فک پلمپ دفاتر، مخدوش شدن محتویات، محوشدن رویدادهای مالی ، و غیره جزو مواردی هستند که باعث رد دفاتر قانونی می شوند.
در طول سال، هزاران مودی مالیاتی در سراسر کشور، به دلیل عدم رعایت پیش پا افتاده ترین مسائل در ثبت رویدادهای مالی و تنظیم دفاتر قانونی ، با رد دفاتر و عدم پذیرش دفاتر مواجه شده و زحمات یک سال تیم حسابداری هدر می رود. یکی دیگر از دلایل رد دفاتر قانونی رعایت ننمودن شیوه صحیح تحریر دفاتر قانونی بوده که از جمله مهمترین آنها نوشتن رویدادهای مالی در حاشیههای دفاتر قانونی بوده که موجب ایجاد شکل غیر استاندارد هرصفحه از این دفاتر میگردد. شاین ذکر است، امروزه با استفاده از نرم افزارهای مالی و ثبت اسناد حسابداری در آنها، بر اساس اطلاعات وارده که همان اسناد حسابداری هستند، می توان با یک گزارش گیری ساده، در کوتاه ترین زمان ممکن کلیه اطاعات لازم جهت وارد کردن در دفاتر قانونی روزنامه و کل را بدست آورد و وارد دفاتر نمود.
ثبت نام پرتال سازمانی تامین اجتماعی و بازیابی رمز عبور
بله،شما باید در سامانه معاملات فصلی نسبت به اصلاح اقدام نمایید ، در ضمن آیین نامه ماده ninety five را مطالعه بفرمایید . در مواردی که مودی از سیستم اتوماسیون اداری استفاده میکند، باید دستورالعمل و دسترسیهای لازم جهت بررسی اطلاعات را در اختیار بازرسان قرار دهند. در صورتی که پس از مطابقت حسابها با بانک دلیل این بستانکاری وابسته به تقدم و تاخر ثبتها و دریافت و پرداختها باشد، مشکلی ایجاد نمیکند. اگر دفاتر مورد قبول باشد اما دارای تخلفاتی مثل محو کردن، تراشیدن، پاککردن و … مندرجات باشد مشمول جریمه است. ثبت هزینه ها، درآمدها و سایر اعمال مالی به صورت غیر واقعی در دفاتر به شرط احراز. اشتباه در ثبت رویدادها و عملیات های مالی در صورتیکه که این اشتباهات اصلاح نگردد .