راهنمای کامل انتخاب اسم برند نام تجاری و انتخاب اسم شرکت

فکر نکنین اگه اسمی مشابه یه اسم تجاری معروف انتخاب کنین می‌تونین خیلی زود به جایگاه خوبی تو بازار برسین. اتفاقاً برعکس هست، این کار باعث میشه شما یه برند فیک و کپی کار شناخته بشین. از طرفی برندهای مطرح معمولاً یه تیم حقوقی هم دارن و می‌تونن از شما شکایت کنن و هر جور شده از هویت برند خودشون محافظت کنن. شما از طریق انتخاب نامی که معنادار است، می‌توانید تصویر و ماهیت برندتان را به مخاطبان القا کنید. مثلاً کسب‌وکار شما به‌صورت تخصصی در زمینه تولید مواد غذایی سنتی (مثل کشک محلی، سبزی محلی، تنقلات و …) کار می‌کند؛ با انتخاب یک اسم سنتی و اصیل، می‌توانید تصویر خوبی را در ذهن مخاطب خود بسازید.

مثلاً در حوزه مُد و فشن شرکت معروف Victoria Secret از شرکتی که ثبت شرکت در تهران خود را Victoria’s Little Secret گذاشته بود شکایت کرد و توانست از آن‌ها غرامتی چند میلیون دلاری دریافت کند. یعنی هر کسی به‌راحتی بتواند اسم برند را بخواند، تلفظ کند، بنویسد و گوگل کند (حتی اگر می‌خواهید از یک اسم من‌درآوردی یا عجیب استفاده کنید باید این شرایط را در نظر بگیرید). باید به دقت بررسی کنید که اسم انتخابی قبلاً ثبت نشده باشد. درصورت رد شدنِ اسامی پیشنهادی نیازی به پرداخت مجدد مبلغ نیست.

شاید شباهت این واژه‌ها با کلمه ایران باعث شده در فرهنگ ما واژه‌های قدرتمندی باشند. نکته جالب‌تر در برندهای موفق ایرانی که باعث تعجب من شد آن است که ۲۱% آن‌ها با صدای «آن» به پایان می‌رسند که بعد از «آ» قدرتمندترین و پرکاربردترین صدای انتهایی در بین این برندها بود. باید بدانید که در ایران هم نام برند به همین اندازه ارزشمند است. برند اویلا که امروز سهم قدرتمندی را در بازار ایران دارد، بیشتر یک برند است تا تولیدکننده.

  • موتور بعدی هم «نیم‌اسمیت» نام دارد که برای شما اسم برند‌های پیشنهادی با ترکیب کلمات اولیه می‌سازد.
  • به این‌صورت که مردم برند خاصی را با کیفیت خاصی می‌شناسند و اگر کسی بخواهند همان محصول را بی‌کیفیت عرضه کند، چون برند قبلاً ثبت شده است، نمی‌تواند همان را ثبت کند، بنابراین باید برند خود را داشته باشد.
  • برند چیست؟ برند چه اهمیتی دارد؟ چگونه یک اسم خوب برای برندمان انتخاب کنیم؟ در ادامه می‌توانید مطالعه کنید.
  • طبیعت جایی است که انتقال پیام در آن به اشکال مختلف صورت می گیرد، به عنوان مثال شما می توانید به کمک آن خلوص، ناهمواری، اقلیم (سرد یا گرم)، یا حتی کیفیت مناسب را تعریف کنید.
  • مثلاً استارباکس نام شخصیتی داستانی در رمان موبی دیک هست که به‌ عنوان اسم برند معروف بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای جهان انتخاب شده.
  • اسمی که برای برندتان انتخاب می‌کنید، تبدیل به قسمتی از مجموعه بزرگ‌تر می‌شود.

اگر شما یک لوگوی به یادماندنی داشته باشید مصرف‌کنندگان از طریق آن نام تجاری شما را به خاطر خواهند آورد. شما می‌خواهید نام تجاری داشته باشید که کسی نتواند آن را بدزدد. بهتر است در USPTO.gov جستجو کنید تا ببینید می‌توانید برای نام تجاری خود علامت تجاری بزنید.

خب؛ حالا که ویژگی‌های اسم برند خوب و تاثیرگذار را فهمیدیم، وقت عمل کردن است! در بخش بعدی می‌خواهیم مراحل رسیدن به یک نام برند عالی را یک به یک با هم طی کنیم. بعضی نام‌های فارسی هستند که چند املای متفاوت دارند یا وقتی می‌خواهید آن‌ها را به انگلیسی بنویسید، چند مدل می‌شوند. مثلاً آسیه که ممکن است به‌صورت Asie، Asiye، Asiyeh و … نوشته شود. بهتر است از این کلمه‌ها که به شکل‌های مختلف می‌توانند نوشته شوند، برای نام برند استفاده نکنید.

نام تجاری یا همان برند پس از فروش محصول یا خدمات تنها موردی است که در ذهن مشتریان نقش می بندد و باعث می شود در خرید های بعدی محصول شما را انتخاب نمایند . برای اطلاع از قوانین و مقررات حقوقی با کارشناس‌ها یا مشاوران ثبت حقوقی مشورت کنید. البته باید قبل از انتخاب اسامی اشخاص معروف حتماً چک کنید که اسم آن‌ها از قبل تحت مالکیت شخص دیگری درنیامده باشد؛ زیرا بعضی از اسامی دارای حق مالکیت معنوی هستند. برای «ثبت دامنه» هم کافی است همین عبارت را در گوگل سرچ کنید تا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور را پیدا کرده و به‌صورت آنلاین دامنه‌ی موردنظرتان را بررسی و خریداری کنید.

در انتخاب اسم برند تصویری جذاب و انحصاری بسازید

درنهایت، برند درست می‌تواند اعتبار کسب و کار را نیز به دوش بکشد. به طوری که پس از گذشت سال‌ها و اجتماع مخاطبان و مشتریان، دیگر دغدغه مشتریان جدید اعتماد به کسب و کار نیست. البته این مورد وابسته به عملکرد کسب و کار می‌باشد، اما نمی‌توان گفت برند در آن نقشی ندارد. حالا که با کلیدهای طلایی انتخاب نام برند آشنا شدید می‌توانید برای برند خودتان دست به کار شوید. همین حالا قلم و کاغذ را آماده کنید و هرآن‌چه در مورد برندتان می‌دانید روی کاغذ بنویسد.

یعنی افراد ناخود آگاه به چهره کسب و کار ذکر شده فکر کرده و آن را تصور می‌کنند. انتخاب اسم برند به‌درستی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد حرفه‌ای در حوزه کسب‌‌و‌کار است. مطمئنم شما دوست عزیزی که در حال مطالعه این مقاله درباره انتخاب اسم برند هستید تا حدود زیادی از اهمیت ارزش اسم برند آگاهید. مشخص کردن شخصیت کاربر (پرسونال) به شما امکان می‌دهد تا در کفش افرادی که می‌خواهید محصولات و خدمات خود را بفروشید، قدم بگذارید، پس می‌توانید نامی را انتخاب کنید که با مشتریان خود طنین انداز باشد. اسم برند برای کسب و کار می‌تواند استعاره‌ای یک مکان خاص باشد.

به این موضوع توجه داشته باشید که هزینه ثبت یک برند چرم با توجه به فاکتورهایی مشخص می شود که همین موضوع باعث می شود که نتوانیم مبلغی را به طور دقیق برای این کار بیان کنیم. البته فقط این موارد کافی نیست و باید به نکات دیگری هم در انتخاب نام برند خود توجه کنید. بعد از آن که اطلاعاتی کلی در رابطه با ضروت داشتن برند چرم را شرح داده ایم، حال نوبت به این می رسد که در رابطه با مزیت تغییرات شرکت های داشتن برند های چرمی اطلاعاتی را بیان کنیم تا بهتر و بیشتر هم با این موضوع مهم و کاربردی آشنا شوید. ”آمازون” به عنوان یک مثال بارز در این حوزه شناخته می شود، نام این فروشگاه اینترنتی برگرفته از جنگلی با وسعت بسیار زیاد با تنوع جانوران و پوشش گیاهی متنوع و… است. مکان‌هایی مثل هیمالیا، زاگرس، مدیترانه، دنا، کاسپین، خلیج فارس و … می‌تونه باعث جذابیت اسم انتخابی شما باشه.

اسم‌هایی که قبلاً شنیده نشده‌اند و منحصربه‌فرد هستند می‌توانند برای کسب و کار و محصول شما شانس بیشتری را به همراه بیاورند. به عنوان مثال اسم‌هایی مانند گوگل، یاهو و سونی کاملاً منحصربه‌فرد هستند که پیش از آن کمتر کسی آن‌ها را شنیده بود. اگر اکنون مشتریانی برای محصولاتتان دارید، می‌توانید با استفاده از ابزارهای نظرسنجی آنلاین مانند ارسال ایمیل انبوه از آنها بخواهید در مورد اسم برند جدیدتان نظر بدهند.

سوال یا نظر خود را بنویسید

به عنوان مثال، اسم آدیداس از Adolph “Adi” Dassler ( آدی داسلر)، بنیانگذار شرکت گرفته شده است یا در ایران می‌توانید پشمک حاج عبدالله را در این گروه از نام‌ها در نظر بگیرید. انتخاب نامی هوشمندانه، ماندگاری برند را در ذهن مخاطبین و مشتریان بیشتر می‌کند. اگر بتوانید پاسخ درستی برای این سه مورد داشته باشید، می‌توانید اهداف و هویت برندتان را به خوبی تعریف کنید. اگر به این مورد توجه نکنید، ممکن است به وضعیتی که در مورد لیدی گاگا گفتیم دچار شوید. فراتر از مرزهای ملی فکر کنید؛ چون احتمالا روزی خواهد رسید که محصولاتتان را به کشورهای خارجی صادر می‌کنید و اگر اسم اشتباهی انتخاب کرده باشید، هیچ راهی برای اصلاح آن ندارید.

اسم برند

ولی اکنون زمانه عوض شده است و اسم گذاری نوزاد یک فرآیند دور و دراز می‌باشد. در دهه ۶۰ که تعداد فرزندان زیاد بود بیشتر خانواده‌ها ثبت برند تجاری اسم‌گذاری نوزادان جدید برایشان اهمیت زیادی نداشت. برای مثال از میان چهار نام رایجی که وجود داشت یکی را انتخاب می‌کردند و پایان.

نکات کلیدی انتخاب اسم برند

باید بهتون بگم که معمولاً نصف اسم‌هایی که انتخاب کردین قبلاً انتخاب شده. تو این شرایط هم ناامید نشین چون انتخاب اسم برند ممکنه یکم طولانی و سخت باشه ولی چون قراره برای سالیان طولانی زمان و پولتون رو برای اون هزینه کنین ارزشش رو داره. لیست جامعی از اسامی خاص و عامی در این صفحه توسط کارشناسان ثبتاد برای شما تهیه شده است تا بتوانید به راحتی اسم برند، لوگو و علائم تجاری خودتان را انتخاب کنید. در صورتی که برای انتخاب اسم مشکلی داشتید می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید که شما را راهنمایی کنند. اگر از مشتریان ثبتاد هستید انتخاب اسم برند بصورت رایگان برای شما انجام خواهد شد.