تحریر دفاتر قانونی پلمب

موارد رد دفتر ، همان است که در ماده ۲۰ آیین نامه تحریر دفاتر آمده ، بنظر نمی رسد آنچه که اظهار داشته اید در قالب هیچیک از بندهای ۱۶ گانه ماده ۲۰ یادشده بگنجد . گم شدن دفاتر یا معیوب شدن آن و اینکه فقط صفحه اول و آخر آن موجود و دسترسی به صفحات وسط آن نباشد واینکه موارد فوق همراه دفترکل بوده باشد در اعمال یا عدم اعمال ماده ۲۱ آیین نامه تحریر دفاتر می تواند موثر باشد . تبصره- در مورد بند ۶ اين ماده چنانچه سفيد ماندن جهت ثبت تراز افتتاحي باشد موجب رد دفاتر نخواهد بود و همچنين سفيد ماندن ذيل صفحات دفتر در آخر هر روز يا هر هفته يا هر ماه به شرطي که اسناد داراي شماره رديف بوده و قسمت سفيد مانده با خط بسته شود، به اعتبار دفتر خللي وارد نمي آورد. اگر شرکتی هیچگونه فعالیتی نداشته باشد باید حتماً دفاتر قانونی خود را پلمپ نماید ولی آنرا بصورت سفید (نانویس) به اداره امور مالیاتی ارائه می نماید. بله شما می توانید برای صدور اسناد حسابداری از نرم افزار اکسل استفاده بفرمایید.

زمانی دفاتر پلمپ ارسال شده رد می شود که دفاتر از پلمپ خارج شده باشد و یا از برگهای آن کم شده باشد. دفاتر پلمپ یک روز بیشتر زمان نمی برد و حدوداً یک الی دو ماه طول می کشد که به واسطه ی اداره ی پست به دست موکلین گرامی برسد. اشخاصی که مجموع فروش آنها و یا 10برابر درآمد آنها طبق برگ قطعی مالیات از سال ninety one به بعد بیش از three میلیارد تومان بوده است. دفتر دارایی دفتری می باشد که هر بازرگان باید هر سال فهرست کاملی از همه دارایی های منقول و غیرمنقول، بدهی ها و مطالبه های سال گذشته خود را به صورت جزبه جز و با ترتیب خاص در آن درج نماید و آن را به امضا برساند . ارائه رونوشت آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی در صورتی که تغییراتی صورت گرفته است.

  • این دفاتر باید از مرجع ثبت شرکت ها تهیه شود.پلمپ به معنی آن است که توسط نماینده اداره ثبت شرکت ها امضا و مهر شده باشد.ابتدا و انتهای دفتر باید قیطان کشی شده باشد و با مهر خاص دولتی ممهور شده باشد.
  • پیشنهاد میکنم مراجعه حضوری داشته باشید و مدارک تغیر نام را ارائه کنید.
  • حسابداران و مسئولان بخش حسابداری و تحریر دفاتر قانونی، نمی توانند طبق آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر و نگهداری دفاتر قانونی پلمپ شده، کل یا بخشی از یک فعالیت و رویداد مالی را در حاشیه دفاتر درج کنند.
  • ثبت تمام یا بخشی از فعالیت های مهم شرکت در حاشیه ها دفاتر نیز باعث رد دفاتر قانونی می­شود.

و در ستون خالی قبل از بدهکار در دفتر روزنامه لازم نیست چیزی درج گردد. شغل ما عمده فروشی مصالح ساختمانی (سیمان) هست و بصورت شخصی هست و در سال های قبل به صورت نرم افزاری فاکتور خرید و فروش و اسناد مالی رو چاپ و تحویل دارایی میدادیم ولی برای سال 1397 باید دفتر روزنامه و دفتر کل تحویل بدیم. داشتن دفاتر پلمپ شده نشان دهنده الزام و احترام شما به قانون تجارت و عمل به تکالیف قانونی مشمولان مالیات است.

در شرکت های خصوصی ممکن است یک مشاور به چند شرکت کوچک مشاوره حقوقی بدهد و یا فقط در استخدام یک شرکت باشد. در شرکت های خصوصی بزرگ نیز مدیران شرکت از یک تیم مشاوره پرقدرت و زبردست و یک واحد حقوقی مجزا نیز بهره می برند. همه این اتفاقات و صدها مسائل دیگه باعث شدن تا کم کم نرم افزار های سنتی و یا به اصطلاح native جای خودشون رو به سیستم های ابری بدن که از لحاظ امنیت و دسترسی به مراتب قوی تر هستند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که به خاطر یکسری از مشکلات نتونید به محل کار برید یا برای مثال خارج از ساعت کاری باید گزارشی رو آماده کنید تا برای مدیرتون که داخل جلسه است ارسال کنید.

اگر اشتباه حسابی در ثبت عملیات رخ دهد و در همان سال،‌ اصلاح شود، موجب رد دفاتر خواهد بود؟

این اقدام باید حتماً انجام شود و فرقی هم نمی کند که شرکت فعال است و یا غیرفعال در هر صورت باید جهت ثبت دفاتر قانونی اقدام کنید. دفاتر قانونی و نیز امور مالیاتی شرکت ها به صورت سالیانه پاسخ داده شود. متاسفانه چون مسیولیت مالی دو شرکت بعهده یک حسابدار بوده از اقدام برای پلمپ دفاتر غافل شده. می خواستم بدونم این مسئله چه عواقبی خواهد داشت و چطور میشه کمتر کرد خساراتش تغییرات شرکت را. حال با شرایط فوق به نظر بنده مشکلی دراین خصوص ندارید ومی توانید بایک نامه شماره صحیح را به حوزه مالیاتی خود اعلام و به این موضوع اشاره کنید که دفاتر قید شده دراظهارنامه مربوط به سال ۹۳ هستند. ۲- چنانچه مسئولین شرکت قصد عدم فعالیت دارنداین موضوع عدم فعالیت را طی نامه ای به سازمان امور مالیاتی ارسال و تاکید میکنند که به محض شروع فعالیت مراتب را اعلام کنند.

کار عمده روزنامه رسمی عبارت است از انتشار قوانین و مقررات رسمی کشور، برخی آگهی‌های مربوط به شرکت‌ها و همچنین ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علامت‌های تجاری. هرگاه شرکتی به ثبت برسد، باید براساس قوانین دفاتری را اتخاذ کنند که در آن هزینه ها و درآمدهای شرکت را به ثبت برساند . اخذ دفاتر کل و تمامی دفاتری که از سوی وزارت دادگستری اجباری در نظر گرفته شده باید برای شرکت اتخاذ شود . همه اشخاص مشمول حقیقی و حقوقی بعد از آن که شرکت خود را به ثبت رساندند، به منظور ثبت درآمد و هزینه های خود نیاز به دفاتر پلمپ دارند.

جریمه خط خوردگی دفاتر قانونی

همینطور در حاشیه و یا متن آن نباید چیزی اضافه گردد و تاجر موظف است کلیه دفاتر خود را از پایان هر سال به مدت ده سال نگهداری نماید و دفاتر مزبور در صورتی مطابق قانون تجارت تنظیم شده باشد بین تجار و در امور تجاری سندیت دارد. به طوری که اگر خوب تنظیم گردد به نفع ( له ) تاجر و اگر نامنظم باشد بر ضرر ( علیه ) تاجر به عنوان دلیل مورد استفاده قرار می گیرد. شركتها با توجه به قوانین و ضوابط نوع نوشتن و ثبت این دفاتر قانونی ملزم می باشند که همه ی فرآیندهای مالی خود را به ترتیب و پشت سرهم به رشته ی تحریر در بیاورند.

دفاتر نباید با مداد یا هر وسیله ای که به مرور زمان نوشته ها پاک شود تحریر گردد بهتر است با خودکار مشکی نوشته شده و یا اینکه اگر می خواهید با مداد بنویسید باید بعدا با خودکار مشکی روی نوشته ها را پررنگ کنید . یعنی اگر شرکتی چند سال فعالیت ندارد باید در هر سال برای عدم فعالیت سال قبل نامه عدم فعالیت ارسال شود. در نظر داشته باشید که تنها شرکت های غیر فعال دوره قبلی عدم فعالیت خود را می توانند گزارش نمایند.

استفاده از دفاتر قانونی سال گذشته، مجاز یا غیر مجاز:

به نظر بنده اگر اثبات شود عمدی درکار نیست و جداکردن دوصفحه چسبیده دفاتر رامخدوش میکندبه این موضوع استناد کنیدکه بدلیل پاره نشدن صفحات از ثبت درآن دوصفحه صرف نظر کرده اید. البته این را هم بدانیم چنانچه در اسناد مالی سال ماضی ( یعنی ۹۱ ) اعداد و ارقام منجر به فعالیت مالی و پولی قابل انتقال به سال بعد ( یعنی ۹۲ ثبت شرکت در تهران ) باشد واحد مالیاتی می تواند برای تان تعیین درآمد ( شاید مشمول مالیات ) نماید . اگر فعاليتهاي شما مربوط به سال ۹۲ باشد از تاريخ ثبت (حداكثر با يك ماه تاخير درثبت ونه جابجايي سال مالي)مي بايست آنها را دردفاتر همان سال ثبت كنيد وگرنه ماليات سال ۹۲ شما به علت عدم ارائه دفاتر بصورت علي الراس تشخيص داده ميشود.

شرکت ها پس از آن که به ثبت رسیدند موظف هستند تا با مراجعه به اداره دارایی پرونده مالیاتی و دفاتر قانونی خود را دریافت نمایند. این شرکت ها هر ساله باید این دفاتر را در موعد مقرر دریافت کنند و با تکمیل آنها به اداره دارایی برای یک سری قوانین مالیاتی و دولتی تحویل دهند. سامانه تخصصی ثبت شرکت و ثبت علائم تجاری (های ثبت) یک شرکت معتبر که شامل کارشناسان مجرب در زمینه ثبت شرکت، ثبت برند، کارت بازرگانی، اخذ جواز، تغییرات شرکت ، طراحی سایت وخدمات مربوط می باشد و آماده ارائه خدمات به صورت تضمینی به مشتریان محترم خواهد بود. هدف ما ارئه خدمات VIP و مشاوره رایگان به مدیران محترم شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری با بهره گیری از بهترین فناوری های اطلاعاتی، ارتباطی، اتوماسیون و نیروهای انسانی متخصص و کارآمد است. شرکت و یا موسسات غیر تجاری بعد از اتمام مراحل ثبت در اداره ثبت شرکتها به مدت 2 ماه زمان دارند تا به اداره دارایی مراجعه نمایید و سپس اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی نمایند .

توصیه می‌گردد در موعد مقرر اقدامات قانونی تعیین شده را انجام دهید تا از بروز مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری گردد. جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما در تماس باشید. در قانون تجارت ایران از سال ۱۳۱۱، چهار دفتر نام برده شده است (دفتر روزانه، دفتر دارایی، دفتر کل و دفتر کپیه) که تهیه دو نوع آن در حال حاضر الزامی است. تکمیل دفاتر تجاری، مختص شرکت ها نبوده و اشخاص تاجر که شرکت ندارند نیز موظف به تهیه آن هستند.

خیر شما به هیچ عنوان نباید برای اصلاح دفاتر قانونی از لاک غلط گیر و یا خط خوردگی کامل استفاده کنید و فقط کافی است که خطی بر روی عبارت و یا عدد اشتباه کشیده (به گونه ای که عبارت درج شده در زیر خط مشخص باشد) و عدد و یا عبارت صحیح را در بالای آن درج نمایید. حساب سود و زیان معمولاً در سند بستن حسابهای موقت مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی شما در پایان سال باید حسابهای موقت که شامل درآمد و هزینه است را به حساب سود و زیان ببندید. بله بهتر و اصولی این است که شما هزینه اجاره ماهیانه را حساب و ثبت نمایید.

عدم آگاهی از مفاد آیین نامه اجرایی و رعایت اصول دفترنویسی

دفاتر روزنامه ای که برای یک نوع خاص از رویدادهای مالی در نظر گرفته می شوند با نام «دفتر روزنامه خصوصی» میگویند. شما قبل از هر اقدامی باید نامه ای به دفتر فنی گروه مالیاتی بزنید و موضوع فعالیت را منطبق اساسنامه تشریح کنید و بابت این موضوع تاییدیه بگیرید و بعدا در جدول مربوطه در اظهارنامه مالیاتی اعمال نمایید. اما از سال 96 که برای سال ninety seven دفتر پلمپ می شود دیگر نمی توان دفاتر ماخوذه ثال قبل را برای سال بعد مورد استفاده قرارداد زیرا دفاتر جدید برای سال ninety seven دقیقا شروع و پایان سال ثبت برند تجاری مالی در آن درج شده است به عبارتی استفاده دفتر اختصاصی شده است. بارها دیده شده که هنگام ثبت دفاتر قانونی سند حسابداری و یا یکی از آرتیکل های سند مرکب از قلم افتاده و ثبت نشده است که به نوبه خود از اشتباهات دفتر نویسی محسوب می شود. و درکمال تاسف شاهد هستیم بعلت تاخیر در پلمپ دفاتر قانونی و یا نگرفتن دفاتر علی الرغم رعایت اصول حسابداری در صدور اسناد حسابداری و انجام سایر تکالیف قانونی جرایم قابل توجهی متوجه آنها می شود . در صورتی که مودیان مالیاتی از دفاتر سال های قبل استفاده کنند دفاتر قانونی ارائه شده رد می­شود.