Content
اگر دیگران بتوانند حوزه فعالیت بیزینس شما را با توجه به اسمی که انتخاب شده است حدس بزنند، به احتمال بسیار قوی این اسم ایده آلی برای برند شما خواهد بود. نام برند شما اولین موردی است که در برند تجاری دیده می شود پس نباید از تاثیری که ممکن است بر ذهن مخاطب بگذارد غافل شد. همچنین علاوه بر زیبایی و متمایز بودن اسم برند، بهتر است فردی که نام برند را می شنود در ثانیه اول متوجه حوزه کسب و کار شما شود. در غیر این صورت هر چقدر نام برند شما متفاوت پیگیری ثبت تغییرات شرکت و زیبا و منحصر به فرد باشد، مثمر به ثمر نخواهد بود. پس از تهیه چک لیست می توانید نکاتی مثل کلماتی که حتما قصد دارید در ساخت اسم برند از آن استفاده کنید یا اصطلاحات رایج در کسب و کارتان و یا مواردی که باید از آن بپرهیزید را یادداشت نمایید. به عنوان مثال یکی از این موارد قابل پرهیز می تواند این باشد که اگر قصد گسترش فعالیت های خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس را دارید از حروف غیر قابل تلفظ در زبان عربی مثل “پ” یا “ژ ” استفاده نکنید.
به هر حال مشتریان همیشه برندی را انتخاب میکنند که قدیمیتر و معروفتر است؛ و شما فقط یک نسخه کپی از برند اصلی به نظر میرسید. از طرف دیگر ممکن است برند اصلی از شما شکایت کند و کلی پول از شما بگیرد. عنوانهایی که در زبانی غیر از فارسی مثل انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، عربی، ترکی، روسی و غیره بامعنا هستند نام تجاری لاتین محسوب میشوند.
شماره تماس خود را جهت دریافت پیامک استعلام به طور صحیح وارد کنید. درباره احساسی که میخواهید مشتری شما از شنیدن و دیدن نام برندتان داشته باشد، فکر کنید. نام برند باید منحصربهفرد باشد؛ این اسم نباید برای برندهای دیگری مورد استفاده قرار گرفته باشد.
خوشخواب، برند معتبر ایرانی دیگری است که بر همین اساس نام برندش را انتخاب کرده است. به نظر ما برند مینو احتمالاً موفق نمیشد نامی بهتر و مناسبتر از این پیدا کند!! البته شاید احتمالاً این خطای دید از آینه عقب ماشین است چون امروز برند پفک بسیار معروف است و ما شاید کمی هم گول این موضوع را خورده باشیم. بسیاری بر این عقیدهاند که نمیتوانید اسمی با چنین مشخصات پیدا کنید. اما تجربه نشان داده که این کار تنها با صبر و حوصله و تفکر عمیق امکانپذیر خواهد بود. از تاثیرات منفی انتخاب یک نام ضعیف می توان به دشواری در تولید علاقه اشاره کرد.
برندی مانند “آی بی ام” چیزی بیش از یک سری حروف بزرگ نامرتبط نیستند. ریسک این نوع نامگذاری آن است که جزو دسته فروش گستاخانه محسوب میشوند. مخاطبان معاصر به مدت دهها سال با تکنیک های مختلف تبلیغاتی مواجه شدهاند و نمیتوانند نامهای لغوی هوشمند را تشخیص دهند.
۱۶ اطمینان حاصل کنید که از نام تجاری خود راضی هستید
همچنین تمامی کلماتی که با کسب و کارتان مرتبط هستند میتوانند در انتخاب نام برند بسیار کمک کننده باشند. سایتهایی در زمینه مشاوره انتخاب اسم برند، فروش برند آماده، مشاوره واگذاری برند و… وجود دارند که به راحتی میتوانید انتخاب اسم برند خود را به آنها بسپارید. همانطور که میدانید ثبت برند به صورت قانونی، اصول و قوانینی دارد که اگر انتخاب اسم برندتان با توجه به این اصول صورت بگیرد در وقت و هزینهای که باید برای ثبت برند بکنید بسیار صرفه جویی خواهد شد. در ادامه از تجربه شخصی خود از انتخاب یک سایت انتخاب اسم برند خواهم گفت.
- پس مهمترین مزیت انتخاب اسامی کاربردی برای کالا و خدمات، “خودتوصیفی” آن اسم است.
- اگر قصد فعالیت بلندمدت دارید، مراقب باشید در دام این نوع نامگذاریهای موقتی نیفتید.
- از اینرو همواره در اشتیاق آموختن رویکرد های نوین بازاریابی و کسب تجربه های جدید در این زمینه هستم.
- ما در اولین قسمت این مقاله به شما تعدادی از مهمترین کلیدهای راهنما برای انتخاب اسم برند را آموزش میدهیم.
اکساب، برند خاص و متفاوت آب آشامیدنی که نامش را از ترکیب اکسیژن و آب به دست آورده است. این برند در محصولات خودش اکسیژنی تا 20 برابر میزان استاندارد دارد که کیفیت زندگی صرفکننده را بالاتر میبرد. به همین صورت برایان تریسی مدرس موفقیت نیز روی سایت فروشگاهی و آموزشی خودش از نام و فامیل شخصی خود بهره برده است.
اسم برند باید بتواند تجربه، اعتبار و برجستگی محصولات یا خدمات را انتقال دهد،اصلیترین و خاصترین شاخصه برند را می توان در شخصیت برند دید، شخصیت برند در گرو اصلیترین و خاصترین ویژگیهای آن است. در نامگذاری برند انتخاب نامهایی با آهنگ کلامی موزون نه تنها باعث نوعی تمایز و به خاطر سپاری بهتر میشود بلکه در تبلیغات نیز تاثیر فراوانی دارد. بهتر است بسته به برندتان یکی از کارکردهایی که اسم برند دارد از قبیل دادن اطلاعات توصیفی یا خلاقانه بودن را انتخاب کنید. برخی شرکتها بیشتر مایلاند برای نامگذاری برند اسمی انتخاب کنند که بتواند اطلاعاتی راجع به برندشان بدهد و بنابراین از کلمات توصیفیتر استفاده میکنند. نام تجاری یا همان برند پس از فروش محصول یا خدمات تنها موردی است که در ذهن مشتریان نقش می بندد و باعث می شود در خرید های بعدی محصول شما را انتخاب نمایند .
با توجه به اینکه «فیروزه» شبیه نامهای خانوادگی رایج (مثل رضایی، احمدی و … ) نیست اگر دوست داشته باشید میتونید از این اسم به عنوان نام برند استفاده کنید. چرا که نه، اگر جا افتاده به همون اسم شعب دیگه رو هم افتتاح کنید. البته مشکل اصلی این بود که سواد انگلیسی ایرانی ها فوق العاده پایینه و فارسی هم مینویسی چیز دیگه ای تلفظ میکنن وگرنه برند تلفظ خیلی سختی نداره و از اینکه باید کنار بزارمش خیلی ناراحتم.
در انتخاب اسم برند زیبا و متفاوت باید به چه ویژگی هایی توجه کرد؟
برند دوم دنیا در سال 2019 یعنی گوگل، اسم برند ارزشمندش را بر همین اساس ساخته است. فرش عظیم زاده، نام فامیل آقای احد عظیم زاده را به عنوان اسم برند خودش انتخاب کرده است. آمازون استعاره از عظیمترین رودخانه دنیا و امروز نام سایتی که بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان است. خصوصاً این که چشمههای آب معدنی این کوه بسیار معروف بوده و همین موضوع انتخاب اسم این برند را بسیار شایستهتر مینماید. سالهای سال است که بسیاری از برندهای معتبر دنیا و ایران توانستهاند از قابلیت تصاویر برای ساخت اسم برند خود بهره ببرند. این مسئله به خصوص در شرکتهای تازه تاسیس به وفور دیده میشود.
تمام تلاش خود را انجام دهید تا از نامهای معمولی دور بمانید. اگر شما یک نام را انتخاب کردید و آماده هستید تا برروی آن نام حل و فصل کنید در این زمان بهتر است از یک ابزار آنلاین مانند NameCheap استفاده کنید تا ببینید دامنه در دسترس است یا خیر. در غیر این صورت اگر بخواهید در نیمه راه نام تجاری خود را تغییر دهید با چالشهایی روبرو خواهید شد و مطمئنا شما نمیخواهید دچار دردسر شوید. جهت خرید و استفاده از همه خدمات وب رمز و ارسال تیکت پشتیبانی لازم است وارد شوید. چیزی بنظر شما میرسه ک بتونه در ایران و حتی جهانی گل کنه….
به احتمال خیلی زیاد بیشتر از نیمی از آنها از قبل اشغال شدهاند. حتی اگر همه اسامی انتخابی شما از قبل رزرو شده باشند ناامید نشوید. زیرا شما قرار است برای سالیان دراز همه زمان و پولتان را برای برند کردن این اسم هزینه کنید.
ثبت کردن اسم برند
البته الآن لازم نیست برای هر اسم یک لوگو طراحی کنید؛ چون هدف ما در این مرحله تنها بررسی اسم است نه لوگو؛ اما انجام آن دید بهتری به شما میدهد. فهماندن تکتک این حروف به مشتریان زمان و هزینه بالایی میطلبد و از آنجا که شما مثل شرکتهایی ثبت شرکت در تهران مثل IBM و BMW منابع مالی عظیمی در اختیار ندارید ریسک این کار بالاست. تلفظ خیلی کلمات مخفف شده راحت نیست و اکثراً ترکیب جالبی ایجاد نمیکند. با مشخص کردن یک یا چند فیلتر مختلف، مقالههای جذاب و مناسب خودتان را پیدا کنید.
یا مثلا برند Express که شناختهشده است اما شما اگر با کلمه دیگر آن را ترکیب نمایید، میتوانید از آن استفاده نمایید مثلExpress onix برای همان گونیهای پیاز. برای انتخاب بهترین نام بهتر است راهنماییهایی استفاده کنید تا به شما در نهایی کردن تصمیمتان کمک کند. بهتر است در ابتدا برای انتخاب نام تجاری خود وقت بگذارید تا در آینده مجبور نباشید تا همین زمان را صرف تغییر نام تجاری کنید. بسیار عالی واقعا مقاله رو به موقع مطالعه کردم ثبت برند مدتی درگیر انتخاب اسم برای کسب و کار جدیدم هستم، مرسی تیم نوین که همیشه کامل مقاله را ارائه میدین. حساس بودن یعنی این که اسمی که انتخاب کردید رو همون اول در گروههای کوچکی از افراد مختلف تست میکردید مشخص میشد تلفظش سخته. زیاد حساس بودن یعنی هیچ وقت تست نکنید، ۴ ماه بگذره، بر فرض اسم عالی هم انتخاب کنید بعدش متوجه بشید که محصولتون مشکل اساسی داره در صورتی که بدون زیاد حساس بودن روی اسم زودتر هم میشد از این مرحله رد شد.