ثبت برند تجاری و راهنمای دقیق هزینه ثبت علائم تجاری سال 1400

همین موضوع باعث شد که پس از چندی و در سال ۱۳۹۵ کتاب «نام‌های تجاری تنبل زرنگ خنثی» را تالیف کنیم و دسته‌بندی نوین خودم را شرح دهم. جمع‌بندی آن‌چه در این کتابم توضیح داده‌ام این است که نام‌ها از نظر قدرت تجاری به سه دسته زرنگ، تنبل و خنثی تقسیم می‌شوند. ارزش دارایی‌های کوکاکولا در سال ۲۰۱۸ میلادی برابر ۸۳ میلیارد دلار بوده در حالی که در همان سال ارزش فقط اسم برند آن ۶۶ میلیارد دلار برآورد شده است! یعنی در کمال ناباوری ارزش برند کوکاکولا معادل با ۸۰ درصد تمام دارایی‌های آن است. در دنیای تجارت حرفه‌ای اسم برند به تنهایی ۲۰ تا ۸۰ ارزش کل برند را به خود اختصاص می‌دهد!

شرایط ثبت برند در ایران با توجه به موقعیت کشور ما بسیار حائز اهمیت می باشد. خیلی از برند ها و علائم تجاری با توجه به محدودیت های تحمیل شده به کشور ما قادر به فعالیت در ایران عزیز ما نمی باشند. تمامی برند ها و علائم تجاری که در موارد غیرقابل ثبت نباشند برند های قابل ثبت می باشند و بعد از گذراند مراحل قانونی و پرداخت های اداره مالکیت معنوی ثبت می گردد. برند یک نام تجاری است که در ذهن افراد هک شده و آن ها را به سمت کالای مورد نظر جذب می نماید. در حال حاضر در دنیای پر رقابت امروز، اکثر شرکت ها به دنبال ثبت برندی هستند که بتواند آوازه آن ها را به گوش مردم در سراسر دنیا برساند.

نام برند ایرانی

هر نام تجاری اسم خاص است که این اسم این قابلیت را دارد که از اسم اجتماع، شهر، گروه و یا یک شخص تشکیل شده باشد. بعد از جمع آوری مدارک و مجوزهایی که به آن نیاز دارید، باید این مدارک را اداره ثبت تحویل دهید، برای این کار هم باید از پستی استفاده کنید که به عنوان پست معتمد اداره ثبت شناخته می شود. البته شما می توانید مدارک و مجوزهایی که کسب کرده اید را به ثبتینو تحویل دهید، ما کارهای دیگر را برای شما انجام خواهیم داد. بعد از آن که نام مناسبی را برای شرکت خود انتخاب کردید، باید مدارک مورد نیاز برای ثبت آن شرکت را هم فراهم کنید.

قدم اول: هویت برندتون رو تعریف کنین

اگر برای برندتان شخصیتی براساس کهن‌الگوها ساخته باشید، به راحتی می‌توانید نامی حیوانی و یا تاریخی و اسطوره‌ای متناسب با آن برای برندتان پیدا کنید. برای مثال شاهین و عقاب شخصیت‌های حیوانی مناسبی برای برندهایی با کهن‌الگوی جنگجو هستند. چه در اساطیر یونایی، رومی، مصری و همین طور اساطیر ایرانی هنوز فرصت‌های بی‌نظیری وجود دارد که برای برندسازی نادیده گرفته شده است. همچنین بررسی اسم برندهای فعال و معروف در ایران نشان داده است که صدای «ز» در انتهای کلمات هم قدرت بسیاری دارد. بهروز، لندکروزر که در ایران می‌گوییم لندکروز، البرز، چی‌توز، مزمز، بارز، لکسوس که در ایران می‌گوییم لکسوز، همگی نشان از این دارند که صدای «ز» در پایان اسامی برند در ایران پرطرفدار است.

توانایی ارتباط با مصرف کنندگان در انتخاب نام زیبا و شکیل برای برند بسیار حائز اهمیت است. اگر از اسامی واقعی یا حقیقی برای برند خود استفاده می کنید، حتما از منحصر به فرد و توصیفی بودن آن اطمینان حاصل کنید. با کنار هم قرار دادن کلمات در کنار یکدیگر و تلفیق آن ها می توان کلمه ای معنادار، مستقل و خلاقانه ایجاد کرد. کلمه ای که به مرور زمان جایگاه خود را در بین سایر کلمات بدست خواهد آورد.

البته دقت کنید که این سبک نام‌گذاری برای مواد غذایی، اسباب‌بازی و برخی از برندهای فانتزی و غیر جدی خیلی بهتر جواب می‌دهد و شاید مناسب هر سبک کسب وکاری نباشد. اگر شما نامی بسیار بامعنی، باسابقه و ریشه‌دار داشته باشید که همه کلیدهای دیگر انتخاب نام برند قدرتمند را داشته باشید اما از این نام صدای خوبی بیرون نیاید، کل پروژه شما با شکست مواجه می‌شود! به همین دلیل است که کلید خوش‌آوایی را کلید شماره صفر انتخاب نام برند نامگذاری کرده‌ام که حتما باید کنار هر کلید دیگری این را هم به کار ببرید. طبیعی است که اگر فردی حرفه‌ای باشیم هیچ‌گاه در مرحله نخست سراغ انتخاب این نام‌ها نمی‌رویم. اما گاهی شاید به دلیل شلوغی طبقه کسب‌وکاری یا گسترده در نظر گرفتن آینده کسب وکارمان به نامی خنثی تن در بدهیم.

درصورتی که اظهارنامه ارسال شده برای اداره مالکیت معنوی فاقد ایراد و تشابه و رعایت تمامی موارد ذکر شده باشد, اظهارنامه تائید می شود و ابلاغیه تائید یا پذیرش صادر می شود و پرونده به روزنامه رسمی ارجاع می خورد. در صورت تائید اظهارنامه مرحله ۷ به بعد مراحل ثبت برند انجام می شود. با وجود بسیاری از برندها در جهان، ایجاد ایده‌های بی‌نظیر در مورد اسامی خاص برای برند دشوار و سخت است. انتخاب یک اسم برند ایرانی مناسب می‌تواند شرکت شما را بر سر زبان‌ها بیندازد درحالی که یک اسم نامناسب می‌تواند شرکت شما را با شکست روبه‌رو سازد. اهداف انتخاب اسم برای برند جزو مواردی است که با در نظر داشتن آن تعداد بسیاری از اسامی پیش روی اشخاص قرار خواهد گرفت .

برترين نام‌های تجاری برندهای ايران

تا اینجا با ویژگی‌های یک نام تجاری خوب آشنا شدیم؛ حالا قرار است قدم به قدم مراحل انتخاب اسم را طی کنیم و حواسمان به ویژگی‌های که گفتیم هم باشد. برندهایی مثل اپل، جگوار، عقاب، ردبول مثال‌های خوبی برای یک اسم بصری هستند؛ چون هم‌زمان یک تصویر واضح از آن‌ها در ذهن شکل می‌گیرد، بنابراین دست طراح برای مانور روی ویژگی‌های بصری باز است. راستی حالا که صحبت ثبت شرکت در تهران از دامنه شد، اجازه دهید تا کمی هم دربارۀ راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی صحبت کنیم. اگر به این فکر افتاده‌اید که از ظرفیت‌های فوق‌العاۀ موجود در اینترنت برای گسترش کسب‌وکار خود استفاده کنید، به شما تبریک می‌گوییم. ما کتاب راهنمای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی که توسط تیم نوین تالیف شده و حاصل تجربۀ جمعی افراد مختلف است، به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • eleven – اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به تنهایی به هیچ وجه امکان ثبت ندارند.
  • زیرا امروز مشتریان وقتی نام یک برند یا محصول را می‌شوند، برای آشنایی بیشتر آن را در اینترنت جستجو می‌کنند و اگر نام شرکت شما حداقل در صفحه اول گوگل وجود نداشته باشد، خیلی بعید است که مشتریان چندان برای محصول خود بیابید.
  • نام برند نباید موجب گمراهی و به اشتباه افتادن مشتریان آن محصول یا خدمت در طبقه مربوطه گردد .
  • باید بدانید نام تجاری برند شما تنها چیزی نیست که دیگران شما را با آن می‌شناسند.
  • پس آوردن کلمه کنتاکی در فست فودهای ایرانی خودش یک اشتباه اساسی است.
  • یا بالعکس از نام برندتان برای انتخاب لوگو و شعار، الگو و ایده بگیرید.

بعضی وقت‌ها اسمی که انتخاب می‌کنید، باید ارتباط ذاتی با محصولتان داشته باشد. مثلا برند “بایودنت” که آدامس‌هایی تولید می‌کند که برای سلامت دندان‌ها هم مناسب است. یا اسم برند خارجی رد بول (RedBull یا گاو قرمز) برای نوشیدنی انرژی زا که نام برند و محتویات نوشیدنی از نظر ذاتی (انرژی و قدرت) ارتباط معنایی با هم دارند. قبل از اینکه وارد فرآیند انتخاب اسم برند بشوید باید به این سؤال پاسخ روشنی بدهید که «شما چه شرکتی هستید و قصد دارید به چه چیزی تبدیل بشوید؟». لذا بر آن شدیم که تا با ارائه راهنمای انتخاب نام برند به شما کمک کنیم تا یک اسم مناسب برای برندتان انتخاب کنید. اینمحدودیت ایجاد شده انتخاب نام برندرا برای افراد عادی که از شرایط انتخاب یک برند مناسب کسب و کار خود آگاهی ندارند بسیار سخت می‌کند.

کلیه حقوق این سایت متعلق بهشرکت سبد گردان انتخاب مفید می‌باشد. دسته اول این نام‌ها، اسامی‌ای هستند که صرفاً سرواژه بوده و هیچ ارتباط صدایی و معنای با یکدیگر ندارند. اما می‌رسیم به اسنپ، اپلیکیشن بسیار معروف تاکسی و البته فعلاً ده‌ها کار دیگر. بعضی‌ می‌گویند چون استیو جابز سیب می‌خورده و سلامتی را دوست داشته، ثبت برند اپل را انتخاب کرده است. مثلا تلفظ برند «آراد» آسان است، چون مردم با این سه حرف آشنا هستند. سایت کاریابی جاب ویژن با استفاده از هوش مصنوعی ، عملکرد شما را در سیستم رصد کرده و بر همین اساس، آگهی‌های استخدام مرتبط را از طریق پنل کاربری، ایمیل، ربات تلگرام و در برخی موارد پیامک و نوتیفیکشن به شما پیشنهاد می‌دهد.

چه بسیار کسب و کارهایی که اسم عالی داشتن و شکست خوردن و چه بسیار برندهای موفقی در دنیا که هنوز هم اسم خوبی ندارند. اصولش در مقاله گفته شد اما اولویت اول چیزهای دیگریست که منافاتی هم با «انتخاب پیگیری ثبت تغییرات شرکت اسم خوب» نداره. اگر در حال حاضر مشتریانی برای محصولات خود دارید، می‌توانید با استفاده از ابزارهای نظرسنجی آنلاین مثل ارسال ایمیل انبوه از آن‌ها بخواهید راجع به اسم برند جدیدتان نظر بدهند.