5 مرحله اصلی ثبت برند تجاری در ایران

طبق قانون ثبت علائم تجاری، پس از ثبت علامت، شرکت حق انحصاری پیدا می کند که به موجب آن می توانید از عرضه ی کالاهای مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری به عمل آورید. بسیاری از افراد برای محصولات و خدمات خود اقدام به ثبت برند نمی کنند که دلیل برخی از افراد این است که هزینه های ثبت برند بسیار بالا می باشد ولی با کمی تامل می توانند متوجه شوند که هزینه ثبت برند با توجه به ارائه خدمات و ایمنی که در قبال محصولاتشان دریافت می کنند، بسیار ناچیز است. پس از انجام مراحل پیش و با داشتن مدارک لازم، باید از طریق سایت مرکز مالکیت معنوی وارد بخش ثبت اظهارنامه علامت تجاری شده و اطلاعات مورد نظر را تکمیل کنید. برای تکمیل این بخش باید تمام مدارک مورد نظر را ارائه داده و همراه با آن نمونه برند ۶×۶ سانتی‌متری را در سامانه بارگذاری کنید.

برند همان علامت تجاری معتبری است که هر شخصی در بازار کار و تجارت خود از آن به عنوان نشان و علامت تجاری محصول و خدمت خود استفاده می کند. لذا باید این نشان و علامت تجاری براساس قوانین اداره ثبت شرکتها و علائم و اختراعات به ثبت رسمی برسد تا حق انحصار آن فقط مربوط به خود شخص و محصول و خدمت وی باشد. ثبت برند (نام تجاری) در کشورهای دیگر دنیا امکان پذیر بوده و باید پیش از هر اقدامی، برند مورد نظر را در داخل کشور مبدا به ثبت رساند. اما اولین مرحله برای ثبت بین المللی یک برند، درخواست و تکمیل فرم اظهارنامه نام تجاری از اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری است که باید در آن، مشخصات نام تجاری مانند فونت، رنگ و نوع آن ذکر شود. این فرم نیز شامل فهرست طبقه بندی بین المللی علائم تجاری است که صاحب برند می تواند طبقه نام تجاری خود را از داخل این لیست پیدا کند.

در این مرحله نیاز است تا پیگیری شود و برای رفع نقص اقدام شود. تبصره ۱– در صورتی که اظهارنامه تسلیمی به هر دلیلی منتهی به ثبت علامت نشود مبالغ پرداختی از این بابت، قابل استرداد نخواهد بود. برای ثبت برند نمی توان بطور قطعی مشخص نمود که اسم مورد نظر شما قابل ثبت می باشد یا خیر.

  • در هر یک از موارد فوق در صورت تکراری بودن برند، می‌بایست که نام دیگری را برای برند خود انتخاب نمایید.
  • طبقه 24 – محصولات نساجی و پارچه‌ای كه در طبقات دیگر ذكر نشده‌اند؛ انواع روتختی و رومیزی .
  • گاهاً مشاهده می شود که بررسی این اظهارنامه ها توسط کارشناسان چند ماه به طول می انجامد که اگر در هنگام ارسال اظهارنامه دقت لازم را نداشته باشید یا موارد قانونی را رعایت نکرده باشید، با اخطار رفع نقص یا اخطار رد اظهارنامه مواجه می شوید که این امر موجب تلف شدن وقت و هزینه شما می شود.
  • در غیر این صورت هر عملی از سوی آن ها به منزله فعالیت های شرکت محسوب می شود .
  • برای ثبت بین المللی علائم تجاری دفتر نمایندگی باید اظهار نامه ثبت برند تجاری در کشور مبدا را ظرف حداکثر دو ماه تقدیم نماید .

یعنی به فرض مثال اگر نوشابه کوکاکولا برند خود را تنها در طبقه مواد غذایی و آشامیدنی ثبت کند، شخصی دیگر می تواند آن برند را در طبقات دیگری غیر از مواد غذایی و آشامیدنی ثبت نماید. یا یکی دیگر از متغیر ها این اسن که هنگام ثبت برند، آرم و لوگو خود را ثبت می کنید یا نمی خواهید در این مرحله این کار را انجام دهید. هریک از دفاتر ملی یا ناحیه ای ،ثبت علائم را که شامل اطلاعات کامل درخواست برای ثبت و تمدید است نگهداری می کنند .هر چند نتایج ثبتی محدود به کشور مربوطه باشد. دقیقا 10 سال، برخی تصور می کنند که بعد از اقدام برای ثبت به صورت مادامالعمر صاحب آن نام خواهند شد. شروع یک فعالیت تجاری به این هدف است که سود مالی بیشتری نصیب شما شود.

هزینه ثبت برند

نکته‌ی حائر اهمیت این است که هرکس زودتر علامت تجاری مورد نظر را در سامانه ثبت کند، در اولویت بررسی قرار گرفته و در صورت تایید مدارک، او مالک آن برند خواهد بود. البته کسانی که ادعای ثبت زودتر برند را داشته باشند ثبت شرکت می‌توانند با مراجعه به مراجع قانونی نسبت به شکایت و درخواست بررسی، اقدام کنند. با اخذ جوابیه استعلام برند قادرید اظهارنامه ثبت علامت تجاری و یا برند خود را از راه سامانه اداره مالکیت صنعتی ارسال نمایید.

ثبت لوگو و علامت تجاری

اصلی ترین و مهم ترین مزیت استفاده از ثبت برند مخصوص توسط هر شرکت و کمپانی ان است که مشتریان میتوانند به راحتی وجه تمایز میان کالاها و خدمات مجموعه های مختلف را تشخیص دهند و با اطمینان به مجموعه ی مربوطه اقدام به خرید محصولات ان تولیدی میکنند و یا از خدمات مختلف استفاده می نمایند. ابتدا حوزه فعالیت خود را بررسی کرده و از منحصر به‌فرد بودن نام انتخابی خود در آن زمینه اطمینان حاصل کنید. در زمان ثبت برند، اگر نام انتخابی شما مشابه نام برند دیگری باشد، آن نام رد خواهد شد. پس حتی پیش از ارسال تقاضا، تمام نام‌های احتمالی مشابه خود را نیز بررسی کنید.

مهم‌ترین مدرک برای طرح دعوی در این موضوع، گواهی ثبت علامت تجاری به همراه تاریخ مقدم آن است. ۲-برای ثبت برند لاتین چه کلمه مورد نظر فارسی بوده و با فونت لاتین نوشته شود و یا اینکه خود کلمه ریشه لاتین داشته باشد، تفاوتی در وجود کارت بازرگانی نمی‌باشد. این عمل بدین ترتیب است که شما پس از گرفتن برند با نام لاتین می‌توانید به دفترخانه‌های معتبر مراجعه کرده و آن ۱۰ درصد باقی را نیز به نام خود بازگردانید. بله، شما با ۲ ترفند زیر می‌توانید به ثبت علامت تجاری لاتین بدون کارت بازرگانی بپردازید. ثبت اختیاری و اجباری علائم تجاری یکی از موضوعات مهم در حوزه علامت تجاری است که صاحبان سرمایه و مشاغل ضروری است به آن توجه داشته باشند.

طبقه 7 – انواع ماشين و ماشين‌هاي افزار؛ انواع موتور (به استثناء موتور وسائط نقليه زميني)؛ قفل و بست حلقه‌هاي اتصال قطعات ماشين‌ها و قطعات انتقال قوه (به غير از اتصالات و اجراء انتقال قوه وسائط نقليه زميني)؛ لوازم و ابزار كشاورزي (به استثناي ابزارهاي دستي)؛ ماشين جوجه كشي. طبقه 5 – مواد داروئي و بيطاري؛ مواد بهداشتي براي مصارف پزشكي؛ مواد رژيمي براي مصارف پزشكي، غذاي كودكان؛ انواع گچ شكسته‌بندي، لوازم زخم‌بندي؛ مواد پركردن دندان، موم د ندانسازي؛ ضدعفوني كننده‌ها؛ مواد نابودكننده حشرات موذي؛ قارچ كش، مواد دفع نباتات هرزه. طبقه 4 – روغن‌ها و گريس‌هاي صنعتي؛ روان‌كننده‌ها، تركيبات گردگيري، مرطوب كردن و جذب رطوبت؛ انواع سوخت (شامل سوخت موتور) و مواد روشنايي؛ انواع شمع و فتيله چراغ. طبقه three – تركيبات سفيدكننده و ساير مواد مخصوص شستشوي لباس؛ مواد مخصوص تميز كردن، براق كردن، لكه‌گيري و سائيدن؛ صابون؛ عطريات، روغن‌هاي اسانس، مواد آرايشي؛ لوسيون‌هاي مو؛ گرد و خمير دندان.

فراموش نکنید تمامی افرادی که می‌خواهند نامشان در اظهارنامه‌ی ثبت برند موجود باشد، باید در این سامانه ثبت نام کرده باشند. افرادی اعم از مالک، نماینده قانونی، تحویل گیرنده ابلاغ، مخترع، طراح و موارد مشابه باید به‌صورت جداگانه در سامانه‌ی مالکیت معنوی ثبت نام کنند. به‌عنوان مثال برای ثبت برند به‌نام شخصیت حقوقی، هم خود شخصیت حقوقی و هم شخصی حقیقی مانند مدیرعامل دارای حق امضا، باید در این سامانه ثبت‌نام کرده باشند. یکی مراجعه به وب‌سایت سازمان ثبت اسناد و جست‌وجو در پرونده‌های آنها است.

سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری باید اظهارنامه را تایید کنند به این معنی که عیب و نقصی ندارد. پس از آن پیامکی با موضوع تایید اظهارنامه برای شما ارسال می شود. شما باید به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید و پرونده فیزیکی برای علامت تجاری تشکیل دهید. بعد از تکمیل اظهارنامه ثبت برند و ارائه مدارک، کارشناس مربوطه رسیدگی نهایی کرده و نتیجه را اعلام می نماید.