چگونگی ثبت موسسه خیریه موسسه حقوقی دادمهر

مدیر عامل موسسه باید حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشد و حضور حداقل دو نفر دارای مدرک کارشناسی مرتبط با فعالیت موسسه در اعضای هیئت مدیره الزامی است. در این مقاله قصد داریم تا هر آنچه در زمینه دریافت مجوز ثبت موسسه خیریه نیاز دارید به شما ارائه دهیم. اطلاعاتی چون قوانین و مقررات مربوط به دریافتمجوز ثبت موسسه خیریه و مدارک و شرایط لازم برای دریافت آن در این مقاله قرار داده شده است. برخلاف موسسات غیرتجاری معمولی، موسسه خیریه نیاز به موسسینی با شرایط به خصوص دارد. علاوه بر موسسین لازم است مجوزهایی را داشته باشید و اساسنامه را بر طبق رویه مورد تایید اداره ثبت شرکت ها تنظیم نمایید. مراحل ثبت موسسه خیریه تفاوتی قابل توجه با موسسات معمول دارد.فیلترهایی وجود دارد که موسسین، شرکا و موسسه باید از آن عبور کنند و سپس مراحل ثبتی نزد اداره ثبت آغاز گردد.با توجه به شرایط، میزان آمادگی مدارک شما و انطباق آن با ضوابط لازم، اخذ مجوز بین یک الی دو ماه زمان خواهد برد.

تبصره – نحوه فعاليت سازمان مرکزي خيريه بهداشتي،درماني کشور مطابق اساسنامه مربوطه که پس از تأئيد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي به تصويب مراجع صلاحيت دار مي رسد خواهد بود. الف ) در سال 2 بار گزارش عملکرد موسسات فرهنگی دارای مجوز اعم از فعال و غیر فعال را به هیات ارائه دهد. دستورالعملها و کاربرگهای لازم و در صورت نیاز برنامة زمان بندی نظارت و بررسی را برای اداره‌های کل ارسال کنند. تحقی و بررسی و تهیه گزارش از وضع مراکز فرهنگی براساس درخواست دبیرخانه و یا دریافت شکایت شاکیان دولتی و غیر دولتی که در جهت تایید صحت و یا رد اطلاعات واصله انجام می‌گیرد. پروانة فعالیت مراکز فرهنگی پس از دریافت گزارشهای فعالیت و بررسی عملکرد آنها به طور موقت از سوی دبیر هیأت صادر و به مهر دبیرخانه ممهور خواهد شد و مدت اعتبار آن یک سال است. ارزیابی توانایی متقاضیان برای ادارة امور فرهنگی با اهداف و فعالیتهای ارائه شده در اساسنامة پیشنهادی از طریق مصاحبه، تحقیق، بررسی مدارک و اعلام نظر صریح در این خصوص.

5- فعالیت در جهت خدمات به خانواده زندانیان نیازمند علاوه بر این موسسه؛ چنانچه توانایی داشته باشد مایل است در تمامی امور خیری که برای تحقق جامعه مهربانتر و ایده آل لازم است گام بر دارد. 7- تعیین روزنامه کثیر الانتشار جهت درج آگهی ها و دعوتنامه های “موسسه خیریه “. موسسات غیر تجاری موسساتی هستند كه جهت مقاصد غیر تجاری مثل امور علمی ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشكیل می شوند و تشكیل دهندگان آنها ممكن است قصد ثبت شرکت در تهران انتفاع داشته و یا نداشته باشند. تشكیل مزبور از تاریخ ثبت شخصیت حقوقی پیدا می كنند و می تواند عناوینی از قبیل انجمن بنگاه كانون و امثال آن را اتخاذ نمایند. شبکه به عنوان پلی ارتباطی میان دولت و سمن ها، امکانات و اختیارات سمن ها را در اختیار دولت قرار می دهد، و به دولت در حرکت به سوی الگوی حکمرانی شبکه ای کمک می کند. مثلث اتاق بازرگانی، سمن ها و دولت باید بتوانند در فضایی تعاملی و مشارکتی فعالیت کنند.

این تشکیلات و موسسات می‌توانند عناوینی از قبیل انجمن، کانون یا بنگاه و امثال آن اختیار نمایند ولی اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد از طرف موسسات مزبور ممکن نخواهد بود. «موسسات غیر تجاری» تشکیلاتی هستند که برای مقاصد غیر تجارتی تاسیس می‌شوند. در نوع اول، موسسان قصد انتفاع از فعالیت‌های مجموعۀ خود را ندارند و اصطلاحاً غیر انتفاعی هستند مانند انجمن‌های خیریه. انجام ثبت تغییرات شرکت امور مربوط به ثبت تغییرات شرکت شامل تغییر آدرس شرکت، ثبت تغییر موضوع فعالیت، تغییر اعضا هیات مدیره، نقل و انتقال سهام شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص، تغییر نام شرکت و افزایش یا کاهش سرمایه توسط کارشناسان متخصص با کمترین هزینه ثبت تغییرات شرکت در تهران و شهرستان ها. برای ثبت رسمی موسسه خیریه باید از وزارت کشور و نیروی انتظامی مجوز داشته باشید و از طریق ثبت شرکت ها اقدام نمایید .

پس از امضای نسخ تایپ شده توسط رئیس اداره ثبت شرکتها این مرحله آگهی صادر و دو نسخه تایپی متقاضی تحویل می گردد . یک نسخه جهت درج روزنامه رسمی جمهوری اسلامی (واقع خیابان بهشت، ضلع جنوبی پارک شهر)ونسخه دیگر همراه فیش پرداختی قسمت دایره آگهی ها جهت درج روزنامه کثیر الانتشار داده می شود. اما در نوع دوم، امکان کسب منافع مادی و تقسیم آن بین اعضا وجود دارد مانند آموزشگاه‌های زبان خارجی. نکته بسیار مهمی که در هر دو مورد باید به آن توجه داشت این است که موسسه‌های غیرتجاری برای فعالیت رسمی باید به ثبت قانونی برسند. برای ثبت موسسه مانند ثبت شرکت پس از آماده سازی مدارک لازم جهت ثبت موسسه باید درخواست ثبت خود را در سامانه اداره ثبت شرکتها انجام داد. در این مقاله سعی داریم تا اطلاعات لازم و مراحل لازم برای ثبت موسسه در سامانه اداره ثبت شرکتها را به شما آموزش دهیم.

بر طبق پژوهشی در بندرعباس (رامشک، ۱۳۸۱) ۶۵ درصد کودکان خیابانی بی سواد هستند، ۱۴.۶ درصد در مقطع ابتدایی و ۲.۱ درصد در مقطع راهنمایی تحصیل می کنند و ۱۸.۱ درصد ترک تحصیل کرده‌اند. ۸۴.۷ درصد از این کودکان با پدر و مادر یا بستگان‌شان زندگی می‌کنند، ۱۸.۱ درصد از آنان هیچ ارتباطی با والدین خود ندارند، ۱۴.۶ درصد هر چند ماه یک بار، ۷ درصد هر هفته یک بار و ۲.۱ درصد هرچند روز یک ثبت برند بار والدین خود را می‌بینند. دولت مرکزی ایالات متحده گزارش داده است که حدود ۵۰۰ هزار کودک زیر ۱۸ سال از خانه فرار کرده‌اند یا (توسط والدین) از خانه طرد شده‌اند. حدود ۱۶۰ میلیون نفر یا تقریبأ ۴۰ درصد از مردم روسیه در فقر زندگی می کنند. تخمین زده می‌شود که ۱ تا ۴ میلیون کودک خیابانی در روسیه وجود دارد و همچنین هر ساله ۵۰.۰۰۰ کودک در روسیه از خانه‌های خود فرار می‌کنند.

اهمیت سازمان های مردم نهاد

درآمد کم، مسؤولیت زیاد و محروم شدن از تحصیل همه در پایین آوردن منزلت و عزت نفس کودکان کار سهم دارند. یک مطالعه در کنیا در نایروبی نشان داد که ۹۰ درصد از ۵۰۰ کودک ۶ تا ۱۵ ساله‌ای که در منازل کار می‌کردند، از آشفتگی‌های شدید روانی رنج می‌بردند، سن‌شان بیشتر از آن‌چه بودند را نشان می‌داد و دچار افسردگی و کاهش عزت نفس شده بودند. بیشتر این کودکان مشکلات مربوط به خواب داشتند، به کارفرماهای خود واکنش فوبیک نشان می‌دادند و دچار شب ادراری بودند. آمار‌های مختلف و ضد ونقیضی در مورد کودکان خیابانی اعلام می‌شود، افراد مختلف بنا به سلیقه و نظر خود تعداد آن‌ها را از ۲۰.۰۰۰ نفر تا ۲ میلیون نفر برآورد کرده اند. وزارت رفاه اجتماعی هندوستان در سال ۱۹۹۲ تخمین زده است که از ۱۱ میلیون کودکی که در خیابان‌ها زندگی می کنند ۷۵.۰۰۰ تا ۲۰۰.۰۰۰ نفر آن‌ها در کلکته هستند.

بله، برای اینکه بتوانید به صورت قانونی شروع به فعالیت کنید باید مجوزهای لازم را از مراجع ذی صلاح اخذ نمایید. عباسعلی بهاری روز یکشنبه در آیین اهدای ویلچر و سبد حمایتی به معلولان تحت حمایت که با مشارکت بنیاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه ها در بیرجند برگزار شد، بر هدفمند شدن کمک های موسسات خیریه در حوزه معلولان و آسیب های اجتماعی تاکید کرد و گفت … در آستانه فرا رسیدن ایام فاطمیه، 18 راس گوسفند، به نیت شفای بیماران توسط کانون های خدمت رضوی گچساران و همکاری موسسات خیریه و گروه جهادی شهید قاسم سلیمانی، قربانی و بین نیازمندان این شهر توزیع شد.

روند ثبت موسسه خیریه و تاسیس آن دارای ضوابط و قوانینی است که در این مقاله قصد داریم به طور مختصر به آن ها بپردازیم. مرجع رسمی صدور مجوز ثبت برای سمن‌ها وزارت کشور و مسئول بررسی صلاحیت تأسیس خیریه‌ها با سازمان بهزیستی است. فرم درخواست تاسیس موسسه، باید در ۲ نسخه توسط اعضای هیات مدیره تکمیل شود.

برای تاسیس موسسه خیریه از کجا باید مجوز گرفت

این کار باعث می‌شود از وجود خارجی آن مطمئن شوید و با خیال راحت کمک‌های خود را به آن موسسه خیریه اهدا کنید. خیریه‌های معتبر امکان بازدید از موسسات خود را برای افراد فراهم می کنند و آنها می توانند در صورت تمایل، به طور حضوری کمک های نقدی و گاه غیرنقدی خود را اهدا نمایند. موسسات خیریه معتبر معمولا حساب بانکی با نام موسسه دارند و از خیرین می‌خواهند که مبالغ خود را به آن حساب واریز کند. تنها در صورتی به حسابی با نام شخصی پول واریز کنید که از معتبر بودن و درستکاری آن فرد مطمئن باشید. در غیر این صورت از این کار امتناع کنید و به سازمان‌های خیریه معتبری که شناسه ثبت دارند مراجعه کنید.

انواع موسسات غیر تجاری

اصطلاح سازمان غیردولتی به معنایی که امروزه در سطح بین‌المللی مصطلح شده است، سابقه بسیار اندکی در ایران دارد. « ان جی او»‌ها به معنای سازمان‌های غیردولتی و به تشکل‌ها، انجمن‌ها ، کانون‌ها و نهادهای مردمی گفته می‌شود و در ایران جهت تطبیق بیشتر رویکردها و جهت‌گیری‌ها با شرایط داخلی و بومی‌سازی بهتر این سازمان، واژه سمن را جایگزین « ان جی او» کرده‌­اند. در نتیجه دلایل انحلال موسسه را می‌توان مبتنی بر اراده و تصمیم شرکا نسبت به ادامه فعالیت، دلایل موجه، موقعیت‌ها و شرایط نامناسب، فوت یکی از اشخاص حقوقی موسسه و نظایر این موارد دانست. چنانچه این موضوع در اساس‌نامه روشن نشده باشد، اعضا به نسبت سهمی که در موسسه دارند دارای رای خواهند بود. تکمیل اظهارنامه موسسه غیر انتفاعی الزامی است و باید به امضای کلیه اعضا برسد.

  • متاسفانه جامعه مدنی به دلیل تنوع در اجزای تشکیل دهنده هیچ تشکل واحد و مستقلی ندارد و به همین دلیل از پتانسیل های بالقوه خود بی خبر است، این نا آگاهی منجر به جزیره ای عمل کردن شده و مانع هم افزایی انها می شود.
  • تشخیص تخلف و اعمال هر یک از مجازاتهای یاد شده و انطباق آن با هر یک عناوین مذکور در باره ماده 9 حسب مورد با هیات می باشد .
  • در حالی که در شرکت های غیر تعاونی هرکس سرمایه و سهامش بیشتر است قدرت بیشتری در تصمیم گیری ها دارد.
  • مشاور قبل از ارسال نام استعلامات لازم را می گیرد و سپس اقدام به ارسال نام برای اداره مروبط می کند.
  • پس از پذیرش اینترنتی، بایستی نسخه اصلی صورتجلسات تنظیم شده و ضمائم آن ها را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاییدیه پذیرش ارسال نمایید.

صورت‌مجلس مجمع عمومی مبنی بر انتخاب هیئت‌مدیره و معرفی کسانی که حق امضا دارند. خیریه‌های معتبر معمولا برای کمک به جامعه هدف خویش، برنامه‌های خیریه متنوعی مانند خیریه غذا، بازارچه خیریه، کنسرت و مواردی از این قبیل برگزار می کنند. افراد نیکوکار می توانند با حضور در این برنامه‌ها و کمپین‌ها، ضمن کسب اطمینان از صحت فعالیت آن موسسه، در این فعالیت ها مشارکت نمایند. اگر این امکان برای شما وجود دارد حتما سعی کنید از محل خیریه دیدن کنید.

پیوندهای آن‌ها با خانه در شرف از هم گسستن است و حضور آن‌ها در مدرسه در حال خاتمه دادن است و بزهکاری آن‌ها دارد شروع می‌شود. مرد جوانی که در کودکی دچار ناشنوایی شده است توسط یکی از خیرین به موسسه معرفی شد که با همراهی وی و سایر خیرین عزیز موسسه مبلغی معادل 6میلیون تومان به وی در جهت اقدام به کاشت حلزون همیاری شد. مدیریت موسسه برعهده آقای آقای علیدوست ملکی زاد و سیاوش دارابی می باشد .

ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها ضمن رعایت موارد یاد شده چنانچه نسبت به تشکیل مؤسسات و مراکز فرهنگی نیاز به اعلام نظر حقوقی و استعلام نظریه داشته باشند، برای دریافت پاسخ و هماهنگی مقتضی مراتب را به دبیرخانة هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی منعکس خواهند نمود. ماده 21- هر مرکز فرهنگی باید دفاتر محاسباتی مهر و موم شده برطبق قانون تهیه و مخارج و درآمدهای خود را در آن ثبت کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر وقت لازم بداند می تواند دفاتر مالی مراکز فرهنگی را بازرسی کند. خیر دوست عزیز کارمندان رسمی دولت امکان حضور در موسسات و شرکتهای خصوصی به عنوان اعضای هیئت مدیره را ندارند. که قبل از آشنایی با نحوه ثبت موسسه خیریه بهتر است با آن آشنا شویم.