نام اشخاص حقوقی عبارتست از واژه یا واژگان با معنی که متقاضیان ثبت اعم از ایرانی یا خارجی برای شناسایی شخصیت حقوقی به مرجع ثبت پیشنهاد می نمایند. بعد از طی تمامی مراحل فوق ، نام شرکت مورد بررسی قرار خواهد گرفت . اگر مورد تایید قرار بگیرد ، تغییر اسم شرکت با موفقیت صورت می پذیرد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی مرجع تایید یا رد نامهایی خواهد بود که از دیگر زبانها وام گرفته شده باشند.
شرکت ، کد اقتصادی ، شناسه ملی ، کد پستی ، آدرس ، شماره تماس ، اسم کالای خریداری شده و یا فروش رفته ، مبلغ خرید یا فروش و … اسمهای سه سیلابی برای شرکتهای تخصصی مناسبتر هستند (البته این نامها کمتر در خاطر مشتریان میمانند). برای تعیین هویت برند، به ویژگیهای کسب و کار، رسالت و ارزش افزودهای که برای مشتریان دارید، ثبت تغییرات شرکت توجه کنید. تعیین نام شرکتها و مؤسسات غیرتجاری خارجی که در کشورهای خارجی سابقه ثبت داشته و شعباتی از آنها در ایران تأسیس میشود. بهترین راه این است که با بررسی رقبای خودتان و مشورت با کارشناسان اسمی مناسب برای شرکتتان انتخاب کنید. فعالان و ارائه دهندگان خدمات و محصولات این مورد را موضوعی مهم به حساب میآورند.
نام موفق نامی است که ذهن شنونده را به شکل مثبتی درگیر خود کند و به اندازه مناسب خلاقانه باشد. در مرحله انتخاب نام بیشترین دقت را به خرج دهید تا در آینده دچار پشیمانی نشوید. متقاضی باید یکی از سهامداران و یا موسسین شرکت باشد و یا حداقل وکیل رسمی دادگستری به همراه وکالتنامه باشد. ماده 8-چنانچه نتیجه کارشناسی نام،نشانگر وجود تعارض در ثبت شرکت نام پیشنهادی با مفاد این دستورالعمل باشد،مراتب با ذکر علت رد نام پیشنهادی،به متقاضی اطلاع رسانی می شود تا نام های جدیدی پیشنهاد نماید. نام تجاری دارای هویت و ویژگی های منحصر به فردی می باشد که از نام کالا و شرکت جدا می باشد. نام شرکت، باید به گونه ای انتخاب شود که مختص خودش باشد و هیچ شرکت دیگری را نمی توان به همان اسم پیدا کرد.
مواد قانونی در مورد برند و علام تجاری
این کار موجب شد این فروشگاه واژه کوروش را از تمامی سردرهای خود بردارد و با نام کوروش ادامهی فعالیت کند. در حقیقت علت اصلی مخالفت با اسامی مخفف این است که این اسمها در بیشتر اوقات ترکیب جالبی ایجاد نمیکنند و سپردن آن به ذهن کار بسیار دشواری است. همچنین فهماندن این کلمات اختصار به مشتریان و مخاطبان هزینههای گزاف و بالایی دارد. متخصصان پیشنهاد میدهند اسمی که انتخاب میکنید باید راحت تلفظ شود و حتی راحت نوشته شود. برای مثال فرض کنید اسمی انتخاب کردهاید که هم عجیب و غریب است و هم به چند نوع مختلف نوشته میشود. حالا خودتان را جای کاربری بگذارید که قرار است اسم شما را در گوگل سرچ کند.
یکی از سیلابهای شرکتهای سهامی عام باید واژه «عام» باشد و یکی از سیلابهای شرکتهای سهامی خاص باید کلمه «خاص» باشد. البته برخی از شرکتها بعد از نام انتخابی عبارت «سهامی خاص» یا «سهامی عام» را هم بیان میکنند. اولین گام این است که بدانید در حال انتخاب یا ساخت اسم شرکت با چه ویژگیهایی هستید. به عنوان مثال یک شرکت تولید کننده نوشابه انرژیزا محصولی دارد که خستگی افراد را از بین میبرد، به آنها ثبت برند تجاری انرژی میدهد و کمک میکند بدون نیاز به استراحت باز هم به کارشان ادامه دهند؛ این شاخصهها نشان از موجودی قدرتمند دارد. بنابراین اسم بسیاری از تولیدکنندههای این نوع نوشابه حس قدرت را تداعی میکند، مثل رد بول (گاو قرمز)، مانستر (هیولا) و… . به علت انتخاب نام نامناسب در شروع بعضی کسب و کارها، بسیاری از شرکتها و برندها در ادامهی توسعه ایده کسب و کار خود ضررهای بسیار زیادی را محتمل شدهاند.
۷- قاعده مفید و مختصر بودن را در نظر بگیرید، پس سعی کنید حتیالامکان اسم شرکتتان کوتاه و موجز باشد. استفاده از اسامی خاص اصیل ایرانی هم افتخار آمیز و باشکوه است و هم میتواند توصیفی از شرکت شما باشد. یک ماه بعد و پس از تایید اولیه باید حضوراً به اداره ثبت مراجعه و با پرداخت حق ثبت، تشریفات اداری را طی کرد.
سوالات رایج در مورد ثبت شرکت
سلام حالا شما انقدر سخت نگیر رودل میکنی..مردحسابی مگه حالا آسمون بزمین اومده بعدشم قبل از اینکه نظر بدی یکم تحقیق کن دیگه بچه ۲ساله هم بلده یه سرچ ساده کنه . فقط کافیست به مشاوره ما به خوبی گوش دهید و تمام نکات را انجام دهید اگر هم میخواهید بدون ریسک این کار را انجام دهید کار را به ما بسپارید . تنها در صورتی میتوان از نام شهر یا محل در شرکت استفاده نمود که در همان حوزه به ثبت برسد. زمانی که شما موفق به ثبت یک نام تجاری شوید عملا تا زمانی که شما نخواهید هیچکس نمیتواند این نام را از شما بگیرد .
- سلام حالا شما انقدر سخت نگیر رودل میکنی..مردحسابی مگه حالا آسمون بزمین اومده بعدشم قبل از اینکه نظر بدی یکم تحقیق کن دیگه بچه ۲ساله هم بلده یه سرچ ساده کنه .
- در صورتی که متقاضی به نتیجه کارشناسی نام، اعتراض داشته باشد باید مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل در قالب فرم اعتراض، به مرجع ثبت شرکتهای بررسی کننده نام اعلام نماید تا کارشناسی مجدد صورت پذیرد.
- از آنجایی که نام شرکتها باید متفاوت از عنوانهای موجود و ثبتشده باشد، در نتیجه اسم پیشنهادی بهتر است چند سیلاب داشته باشد تا امکان پذیرش آن بیشتر شود.
- شاید در اولین گامهای راهاندازی یک کسب و کار اهمیت نام آن مشخص نباشد، زیرا افراد زیادی آن را نمیشناسند؛ اما اگر به آینده کسب و کار و برندسازی آن فکر کنید، متوجه میشوید که نام یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه داشته باشید.
- اسامی قابل ثبت صرفاً باید فارسی و دارای ریشه در لغتنامه های معتبر باشد.
در حقوق ایران، قید نام یکی از شرکای با مسئولیت محدود در اسم شرکت موجب مسئولیت تضامنی او می شود (ماده 143 ق.ت). بر عکس، لازم نیست که نام تمام شرکای ضامن در اسم شرکت قید شود و عدم ذکر نام شریک ضامن مسئولیت او را محدود نمی کند. پیش از اینکه نمونه اسم شرکت را ارائه دهیم بهتر است ویژگی های لازم برای نام شرکت را مورد بررسی قرار دهیم. برای انتخاب اسم شرکت زمان و دقت کافی صرف کنید و به دنبال اسامی خاص و مفهومی باشید، اما نه تا اندازهای که راهاندازی شرکتتان را چند ماه بخاطر اینکه اسم مناسبی پیدا نکردهاید، به تعویق بیندازید. بهتر است در حین ساخت اسم شرکت متمایز باشید و از برندهای بزرگ به امید اینکه به اندازه آنها موفق میشوید، کپی نکنید. بعد از موفقیت دیجیکالا برندهای مختلف دو سیلابی که سیلاب اول آنها «دیجی» بود به شدت زیاد شد، اما هیچکدام به آن اندازه موفق نشدند.
بعد از بررسی این موضوع نوبت به تکمیل اظهارنامه و ارسال مدارک برای ثبت شرکت میرسد. توصیه میشود به محض اینکه از نهایی شدن نام شرکت مطمئن شدید، دامنه تمام پسوندهای آن را خریداری کنید و در شبکههای اجتماعی مختلف هم حساب کاربری با همان نام بسازید. بهترین اسم برای شرکت نامی است که هم صاحبان کسب و کار، هم کارمندان و هم مخاطبان آن را دوست داشته باشند.
در واقع بر اساس این تعاریف، اسم تمامی شرکتهای تجاری و مؤسسات غیرتجاری که ثبت شده یا نشده که بهصورت فردی یا شراکتی فعالیتهای تجاری و غیرتجاری انجام میدهند، برای معرفی هویت صنفی آنهاست و این یک اسم تجاری است. اما هر نشانهای مثل حروف، اعداد، کلمات، نقوش و تصاویر یا ترکیبی از همۀ اینها که برای متمایز کردن کالاها و خدمات استفاده میشود، علامت تجاری گفته میشود. پس فقط کسانی مثل وکلا یا پزشکان به خاطر شرایط شغلی و افرادی که به اعتبار نوع فعالیتشان، بین نام و کارشان ارتباطی وجود دارد، دارای نام تجاری میشوند. ماده 31 همین قانون نیز بیان کرده حق استفادۀ انحصاری از یک علامت برای کسی است که آن علامت را طبق مقررات ثبت کرده باشد؛ یعنی حتماً باید علامت تجاری به ثبت رسیده باشد تا از امتیازهای قانونی بهرهمند شود. پس با صراحت گفته شده که باید برای بهرهمندی از امتیازات قانونی، این علامت تجاری به ثبت رسیده باشد.